Hanoi & Sapa: Tegenstellingen!

1 december 2008 - Ha Long Bay, Vietnam

Nog maar twee weken te gaan, de tijd gaat erg snel zo. Nu maar hopen dat ze over twee weken in Bangkok een beetje klaar zijn met vechten... Snel door naar de update dus;

Hanoi Hustle

MOTOBIKES!Wow! Hanoi is echt een heksenketel. Dan denk je als "rasechte" Amsterdammer wat gewend te zijn. Na een paar dagen heb je eindelijk door dat de beste oversteekmethode luidt: Oogjes dicht en !constant! de ene voet voor de andere zetten. Die tientallen moto-bikes, taxi's en bussen cirkelen op magische wijze om je heen (ook al gaat die Vietnamese Magie wel gepaard met enorme decibellen getoeter). Een paar fransen vertelden ons dat Ho Chi Minh City (Saigon) nog erger is; we zijn vast met de voorbereiding begonnen! Verder is Hanoi een ontzettend leuke stad, op iedere cm2 gebeurt iets, De kippen / eenden / honden worden geslacht, gastanks op brommers gehesen, ananas-manden om toeristennekken gehangen (niet die van mij hoor Jasper S!) en slecht-gecopieerde LP-boeken verkocht. Het is toch wel fijn om eten / bediening op Westers niveua te krijgen. En niet dat je zoals in Laos 7 gerechten krijgt waarvan je er 4 had besteld en 3 geen idee hebt wat het is. (Maar wel alles met liefde bereid!)

Ho-Chi-Minh mausoleumHet meest indrukwekkend in Hanoi was het mausoleum van Ho Chi Minh, de communistische leider van Vietnam tijdens de oorlog. Een en al verheerlijking van deze vader van het volk. Gebalsemd zag hij er uit als een erg aardige opa. Maar het gebouw waar ze hem in hebben opgebaard is helemaal ontworpenom mensen te kleineren. Deed me erg denken aan het mausoleum van Che Guevarra in Cuba.

Sapa

Met de dagtrein naar Sapa; erg leuk in de coupe dankzij de woorden/ zinnen uit deLonely Planet met de leergierige locals Vietnamees - Engels uit te wisselen. Als ze hier nu eens spraken wat ze schreven ipv een totaal andere klank... Het bergstadje Sapa ligt midden in de "Tonkinese Alpen" (Tonkin is de oude naam van Hanoi voordat de Fransen langskwamen) en dat was te merken aan een aantal zaken.

1. 1. De kou; 7 graden ' s morgens! Dat zijn wij niet meer gewend hoor haha. Toch erg blij dat ik een fleeche trui en wat longsleeve-tshirts heb mee lopen slepen door de tropen zover.
  2. 2. De omgeving; enorme vergezichten met pitoresque dorpjes verspreid over de bergtoppen met aan weerzijden "paddies", rijstvelden.
  3. 3. De Fransen; erg leuk te merken dat de jongere generatie eindelijk ook eens wat engels kan praten. Blijft zo charmant dat allo-allo accentje!

Rijstvelden SapaMet een meisje uit een lokale stam (Back Hmong) en twee andere toeristen een door de heuvels en rijstvelden gelopen. Enorm indrukwekkend dat hele gecultiveerde landschap met irrigatiekanalen. Onderweg probeert iedereen je handgemaakte spulletjes te verkopen en een praatje te maken. Leuk om ook van hen te horen wat voor achtergrond zij en het landschap hebben. Contact met toeristen heeft ook voordelen op die manier.

Heb nu niet zoveel tijd om te typen, maar ik vermoed dat de nachttrein van Sapa naar Cat-Ba, Ha Long Bay erg slapeloos zal zijn en dat we foto's zoals hiernaast gaan maken daar... :). Bedankt voor alle leuke reacties!Cat-Ba sunset

1. Rob en Jozien:
    1 december 2008
    Hoi Erik,
    Ja, ik kan me voorstellen dat een Westers klaargemaakt kreeftje beter te vertrouwen was :-)
    Leuk verhaal en geniet nog maar dubbel van je laatste weken!
    Groetjes,
    Jozien
  2. Merel:
    1 december 2008
    Hey Erik,
    Wat een afwisseling van zo'n grote choas stad naar de bergen van Vietnam. Genietse nog van de laatste twee weken. Leuk om jou verhaal ook weer te lezen.
    Groetjes van Merel
  3. Rens:
    2 december 2008
    Is sinterklaas trouwens al bij Ha Long Bay aangekomen of is hij weer vastgelopen net buiten de haven ;) Ik hoor dat veel ballonnen hem en de stoomboot kunnen redden...
  4. Erik:
    3 december 2008
    Nouou, ik denk het niet eigenlijk. Er is namelijk bij Ha Long Bay al twee keer eerder een hele vloot mongoolse oorlogsbodems gezonken doordat slimme keizers ze met hoogwater die kant op lokten...

Dus ik weet niet of je erg braaf was geweest dit jaar?