Vengeance in Paradise, the Emperors of Hue

3 december 2008 - Hue, Vietnam

En daar gingen we voor een 13 urige reis met de nachttrein vanuit Sapa, via Hanoi overstappen op de bus voor Haiphong naar de veerboot richting het eiland Cat-Ba, weer met de bus tot in het vissersdorp Cat-Ba zelf; pfoe! En dan is het onspannen geblazen hoor!

Cat-Ba, Ha-Long-Bay

Dit is dan het paradijs! Bijna geen toerist te bekennen (+/- 9!), zandstranden om te bakken (3!) en een omgeving dat tot de 8! wereldwonderen wordt gerekend. Cat-Ba zelf is vrij klein en rustig, met visrestaurants en stranden op loopafstand. Omdat er zo weinig toeristen zijn we ontzettend populair onder de plaatselijke bevolking. Dit vertaalt zich in "dinner nice here" - "hey sir" - "motobike?" - "tour for bay?" waar we ook gaan of staan en een goekope kamer met killer-view over de baai.

Hmm, luieren en bakkenOndanks de waarschuwingen zwommen ook wij in de fuik die floating fishrestaurants heet om een paar duizend Dong,$, lichter te worden gemaakt. Drie vieze reuzengarnalen voor te veel geld op een gammel krot met tl-buizen en rondrennende honden met lauw bier. BAH! Enorm ranzig allemaal. 's Nachts begonnen de garnalen een tweede leven in mijn arme maag, oftewel een slapeloze nacht. Hierdoor moesten we de geplande boattrip verzetten naar de volgende dag. Gelukkig was het strand in de buurt om mijn zwakke lijf neder te leggen. Zoals de foto toont, geen erg vervelende bezigheid.

Maar de dag erna, toch nog de boattrip door Ha-Long-Bay. En mensen / kinderen, wat heeft de Ha-Long-Bay WOWSchepper een omgeving uit zijn hoge hoed getoverd! Als het niet zo ongelofelijk zou zijn, zou ik bijna gaan geloven. Zo voer ons een eenzame bootje tussen 60m hoge karstbergen en eilanden varen die leken te zweven boven het azuurblauwe water. De mythe gaat dat een draak overvloog en met zijn staart het landschap creerde waarna hij neerdaalde en werd verzwolgen door de zee. "Maar het zou ook het getij kunnen zijn" merkten wij schrandere Nederlanders op. Hoe dan ook, adembenemend! Met de kayak naar afgelegen zandstrandjes peddelen en bier drinken tot zonsondergang op het dek; super!

Terug in Cat-Ba bleek 's avonds de Gore Garnalenboot in de hens te staan! Mijn wraak bleek erg zoet te zijn toen de volgende dag een verkoold scheepswrak dobberde op de plek van deze culinaire nachtmerrie van twee dagen eerder.

Hue (je spreekt uit hu-weee)

Thien Mu PagodaDe oude hoofdstad van Vietnam, de plek waar vandaan de Nguien-keizers regeerden. En als zo'n keizer overlijd worden er forse mausolea gebouwd waar de toeristen honderden jaren later naar kunnen komen kijken. En die waren behoorlijk indrukwekkend. Erg gaaf met een motobike op pad, omdat je dan ook het landschap beleeft waar bij het ontwerp van de tombes rekening mee is gehouden. Erg Feng-Shui allemaal en dus rustgevend.

Minder Feng-Shui is de DMZ (DeMillitarised Zone), waar tijdens de Vietnam-oorlog het hardste gevochten, gemarteld, gespoten (ontbladeringsmiddel Agent Orange) en gestorven is. Terwijl deze zone van 10km tussen Noord- en Zuid-Vietnam juist bedoeld was als oorlogsvrije zone! Bekende namen uit films als Platoon kom je hier tegen; Khe Sanh, the Rockpile en Hamburgerhill, het ene gevecht nog bloediger dan de andere. Erg bizar om door dit landschap te rijden in een bus met toeristen die door de nog aanwezige VietCong-tunnels uit die tijd gaan kruipen. Rillingen.

1. Cyril:
    6 december 2008
    Ik mis de opmerking : Sakkie sakkie soldjah boy? 10 dollah!" in uw epistel.
    Verder een mooi verhaal knul!!
  2. Merel:
    He Erik,
    Leuk verhaal heb je geschreven. Veel plezier nog in je laatste weekje. Genietse van Cambodja!
    Groet van Merel
  3. Rein:
    Jeetje Erik,
    vet verhaal man! Bedankt.. nou moet ik ook daar nog heen ;-)
    Ik vind trouwens bootjes van arme mensen in de hens steken wel iets te ver gaan hoor. Maarja, als dit betekent 2 dagen bijkomen voor de europeaan dan betekent dit in euries ommenabij het bedrag van een nieuw bootje. Dus toch enigszins terrecht. Heb je wel nog een vriendelijk briefje achter gelaten om een en ander te verduidelijken?
    Anyway, veel plezier nog daar en tot snel.
    Gr. Rein
  4. Simone:
    7 december 2008
    Ha Erik, mooie foto's! Klinkt allemaal goed wat je daar in het Verre Oosten meemaakt. Wel balen van die garnalen.......
    Veel plezier daar nog en wij zijn benieuwd naar je foto's.
    Tot op je verjaardag. Wij zijn van de partij. Groetjes, Simone en Eric-jan
  5. Jan:
    Hi Erik,
    was dit pas de eerste keer dat het eten daar je te machtig werd? Ik hoop die shit periode niet al te lang heeft geduurd!
    Jullie vallen daar wel van het ene uiterste in het andere: 13 uur treinen en daarna het paradijs!
    Tot gauw!
    jan
  6. Jezusje:
    Ha bijna dertiger!
    Ik wist wel dat jouw maag het 1 dezer dagen een keer zou begeven! Maar ik moet me bij Rein aansluiten dat het echt te ver gaat de boel meteen in de hens te zetten... Je had ook gewoon bij ze voor de deur kunnen poepen, hadden ze de boel ook kunnen sluiten haha!
    Sander is inmiddels weer terug uit Thailand, het hele feest ging niet door vanwege het weer, dus die zal je niet tegenkomen op het vliegveld.
    Verder nog:
    Ja ik kom op je verjaardag (waar haal jij de tijd vandaan op vakantie een uitnodiging te maken, zeker niks beters te doen daar in Azie, die gedachte troost mij wel een beetje als bennekelbewoonster)
    En de groeten van Moos.
    xxxxxxxxJezus
  7. Erik:
    8 december 2008
    Dank voor de steunbetuigingen! En de represailles zijn gewoon nog al heftig als je een gemiddeld reistempo hebt voor één stad met tempels, stranden en oud centrum per twee dagen, haha.

Die arme Edo moet het allemaal maar zien bij te benen, maar tot zo ver gaat het goed.
  8. Jorinde:
    8 december 2008
    Niet onaardig. Geniet nog van je laatste week!

Groetjes Jorinde