Motobikes, `Happy` Friends en Dombo de Olifant!

22 november 2008 - Vientiane, Laos

Tsja, sorry dat dit bericht wat op zich liet wachten. (Ik begreep dat sommigen afgelopen vrijdag tijdens een uitbrakdag op het werk erg grote behoefte aan mijn tropische avonturen hadden)  Wat Xieng Thong

Luang Prabang

, de oude hoofdstad van Laos met erg mooie Wats, hoe kan het ook anders?. Voor de insider; de tempeldaken hellen veel verder door dan in Thailand en de meeste zijn van hout gemaakt. Check de foto! Verder een paar musea bezocht over het koloniale verleden van het land. Ook Nederland heeft in 1641 ene Gerrit van Wuysthoff, een handelaar, richting Laos gestuurd maar zonder veel succes. 's Avonds vanaf Siphou, de centrale berg, van een fantastische zonsondergang mogen genieten. We waren lang niet de enigen maar de lange Nederlandse afkomst (lees: benen) zorgde er toch voor enkele magnifieke kiekje konden worden gemaakt zonder dikke amerikanen en fransozen op de voorgrond. -Rens, het broodje kip bleek zelfs zo lekker dat we er twee hebben gegeten!- Daarna door naar;

TT VangVienVang Vien

Het door sommigen verguisde, door anderen gevierde, Salou van Laos! Zo onontwikkelt als de rest van Laos, zo toeristisch is het hier. In zo'n beetje alle restaurants hangen tv's waarop Friends te zien is (series 6-12). Zelf hadden we het na vier afleveringen wel weer gezien (terwijl het plan was om ECHT na de eerste al weg te gaan).Daarnaast is het erg verrassend dat je bij de menukaart ook een happy-menu toegeschoven krijgt, oftewel dezelfde gerechten maar dan "happy" gemaakt met een extraatje opium, wiet of amfetaminen. Aan de vele zwalkende tieners om ons heen te zien werd er gretig gebruikgemaakt van deze kaart. Gelukkig smaakten de "buckets" whisky-redbull-sprite ook erg goed toen we 's avonds even lekker uit ons bolletje konden gaan met westerse muziek (We are your Friends!). -Astrid, bedankt voor de tip inderdaad!-Ook erg leuk op gehuurde scooters rondgecrossd. Ervaren bikers als we zijn weerhielden de steile hellingen en diepe plassen ons er niet van om de omgeving te verkennen. Zie de Hells Angels-waardige foto onder. En het was dan ook een fantastische omgeving met hoge karst-bergen, grotten, mooie vergezichten en pittoreske dorpjes met tegemoet rennende fotogenieke kleine kindertjes die heel hard "Sabaii Dee!" (Hallo in Laos) roepen.

Tour of Duty op de MekongMekong-Delta

En nu richting het zuiden, de "four-thousand-islands"! De reis van Luang Prabang naar Pakse ging uitstekend in een slaapbus. Het tweede deel van de 15-urige reis was verschrikkelijk omdat we regelmatig gelanceerd werden in een enorm gare rotbus. Gelijktijdig werden we bestookt door eilandbewoners die ons gebraden krekels en kuikens op stokjes wilden verkopen; hmm liever niet!Uiteindelijk aangekomen op het meest relaxde stukje Laos smaakten de Lao-Lao cocktails zo goed dat we 4 dagen zijn gebleven. De eilanden Don Khon en Don Det rondgefietst en het homeland van onze guesthouse-houder. Weer veel kinderkes die heel hard sa-baii-dee roepen en zwaaien (Bea zou jaloers geweest zijn). De noodle-soup van de stam was goed bedoeld maar niet te pruimen helaas. Ook de grootste waterval van Zuid-Oost-Azie gezien. Best machtig die miljoenen liters bruin Mekongwater die de rotsen aftuimelen richting Cambodjaanse grens.

Dombo!Tat-Lo, Bolavenplateau

Laos produceert erg goede koffie, sommigen beweren zelfs de beste ter wereld! Tot nu toe dit gerucht niet kunnen beamen omdat ik nog geen fatsoenlijke cappucino heb weten te bemachtigen. -Marlous, ik denk niet dat jij het hier vol zou kunnen houden- Behalve koffiebonen hebben ze hier ook vierpotige slurfdieren, oftewel OLIFANTEN! En die kunnen nog bereden worden ook. Dus daar ga ja dan op 3,5m hoogte door de jungle terwijl af en toe een bamboestruik wordt verorberd. Wat zijn die beesten enorm groot en sterk. Gelukkig was de oppasser erg aardig voor de dikhuid (en hij dus ook voor ons) want hij gebruikte geen stokslagen ofzo om de gang erin te houden. Best vies trouwens dat olifantenslijm af en toe over je heen. -Femke, ik had geen rolo's bij me, maar drop vond ie ook best oke geloof ik-

Krap! Hoezo?Vientiane

Onze slaapplaats in de nachtbus van Pakse naar Vientiane bleek voor ons 10 uur lang te bestaan uit een bedje van 1.60m x 1m. (Voor de duidelijkheid Edo en ik zijn ongeveer 1.90m gemiddeld). Had dat vrouwtje bij de kaartverkoop misschien niet gezien toen we boven dr uit torenden? Op dit moment ben ik net een beetje bijgekomen dankzij de opbeurend webcam-woorden van Afra en een uurtje ontvouwingsmassage.

Morgen vliegen we naar Hanoi, Vietnam om te beginnen voor de tweede vakantie-helft. Iedereen erg veel plezier met natte sneeuw-ballen gooien!

1. Rob en Jozien:
    Hoi Erik,
    Leuk om ook jouw verslag te lezen. Zo krijgen we het van twee kanten mee. 't Ziet ernaar uit dat jullie je wel vermaken samen!
    Goeie reis naar Vietnam morgen en hopelijk zijn de slaapplaatsen daar langer :-)
    Groetjes,
    Jozien
  2. Merel:
    He Erik,
    Leuk om jou verhaal ook weer te lezen. Jullie hebben het erg naar je zin. Genietse ze nog verder samen met Edo en veel plezier in Vietnam. Op naar de tweede helft van de vakantie.
    Groetjes van Merel
  3. Liset:
    22 november 2008
    Eej Erikje! Super al die verhalen.. Vang vien is toch ook waar je op een band de rivier af kan en stopt bij geïmproviseerde bierstandjes. Dat vond ik geweldig, maar hebben jullie overgeslagen? Geniet en geef Edo een dikke kus!

x liset
  4. Thijs:
    23 november 2008
    Erik,

Wordt weer helemaal jaloers van deze verhalen, op dit moment vechten de sneeuw en hagel wie het meeste mag vallen hier in Haarlem. Niet echt dus de moeite waard voor lange trektochten in de duinjungle hier. Ook geen olifant of mooie scooter trouwens om je te vergezellen. Ik heb heimwee naar Azië man, die berg in Luangprabang voor de zonsondergang had bij ons geloof ik te kampen met wat plaatselijke bewolking..! Nou goed, geniet er nog van, ga vooral nog meer buiten de gebaande paden om en kom heelhuids weer terug.

bye,
    T 'n S
  5. louz:
    26 november 2008
    Erik! Je hebt vast gelijk:) Al moet ik toegeven dat zelfs ik niet zo'n supernisch ultra deluxe cappucino/espresso/macciato etc-apparaat heb. Toch een gemis, bedenk ik nu.
    Heel veel plezier, goed te lezen dat je het mooi hebt!

Ciao,
    Louz
  6. Bouwteam HoogTij:
    27 november 2008
    Het bouwteam HoogTij liet vanmorgen weten dat ze je ernstig missen, maar je niet te min een heel goed reisvervolg toewensen. Marion , Peter, Barry, Ingrid, Cees, Martijn, Obbe
  7. Heleen:
    27 november 2008
    Hee Erik!
    eerlijk = eerlijk, ik moet alle verhalen op je site nog gaan lezen (had me nog niet ingeschreven dus lig achter) maar hierbij alvast een groet uit het koude, natte Nederland! Een eerste blik op de site (foto's) zegt al genoeg; ziet er heerlijk uit daar.
    Mijn agenda wijst uit dat ik alweer bijna 5 weken aan het werk ben, pfff het voelt alsof ik nog steeds niet terug ben in het normale ritme. Tja, dat is het enige nadeel van reizen, terugkomen!
    Hee, geniet er nog van. Je mag gelukkig nog wel even!
    grz, Heleen
  8. Jasperneli:
    29 november 2008
    Hello motobike!
    Heelhuids overgestoken in Hanoi? Is wel even wat anders dan de straten van relaxed Luang Prabang ofniedan?
    Leuk te lezen allemaal. Maar je verkiest Friends dus boven Simpsons?? Valt ons wel wat tegen ;-)

Oja tip als je er niet al voorbij bent: check Nim Binh en maak een boottochtje. Fabelachtig mooi.

Geniet er van met op z'n tijd een goede pot bier. Maar dat kunnen we jullie wel toevertrouwen.
  9. Tom:
    30 november 2008
    Hey Erik,

Jij beleeft ook de mooie dingen met die kleintjes!

Ziet er cool uit en goeie verhalen hoor!

Hier alles Cool Cucumber as they say it!
    Het zuidereiland is erg mooi! Ik heb eigenlijk steeds goed weer. Terwijl op zudereiland toch sterk veranderlijk is hier tussen de bergen.

Mijn eetpatroon is niet helemaal optimaal. Begin al aft in mn mond te krijgen: vitaminegebrek. Haha

Maar zometeen bungyjumpen van 134m met 8 seconden freefall. Keep your fingers crossed. Gekkehuis!

Have a good time!

Ciao tom