Rumble (en ligretto!) in the Jungle

8 november 2008 - Nam Tha, Laos

Tsja, het vorige bericht was nog niet half af toen mijn pc opeens stopte met werken. Misschien wat last van de combinatie luchtvochtigheid / golden triangle / katten die in kabels bijten.

Hoe dan ook: Chang Mai

Vanuit Bangkok de nachttrein naar Chang Mai gepakt (vandaar de titel " the Nighttrain"  in het vorige bericht). Lekker schommelen in een coupe die eigenlijk, hoe kan het ook anders, bedoeld is voor de Aziatische medemens van 1:60m. Gelukkig was de foetus-houding altijd al mijn favoriete slaapstijl dus geen problemen zover. Zie de foto die ik bij dit bericht (hopelijk) zal uploaden. Verder is Chang Mai zelf vooral een toeristendorp in de categorie Marmaris, Antalya. Nogal beton en verkeer, maar wel "leuke" excursies zoals orchideenboerderijen en krokodillenfarms, die we met graagte over hebben geslagen. Want we wilden zo snel mogelijk de Mekong over naar...

Vieng Phouka

Volgens een guesthouse-vrouwtje kon je in dit dorpje de beste ecologische hilltribe-tocht maken van Laos door Nam Tha National Park. Het meeste geld gaat dan echt naar de bewoners en de eco-gidsen in plaats van naar de commerciele organisatie.

En of het de moeite waard was! Twee dagen op pad geweest, 35 km door de jungle over glibberige moddertracks, slagregens in bananenboombossen, 80% brandende zon en bloedzuigers aan de enkels. Kortom: genieten voor de bush-tucker! En dat zijn Edo en ik gelukkig. Zonder onze guides Samat en Veenoy hadden we het allemaal niet gered. Overnacht bij een Ahka-tribe, in een hutje op palen zonder electriciteit terwijl onder je de koeien, varkens en de 's morgens niet te vergeten hanen rondscharrelen. De plaatselijke Ahka-whiskey mogen proeven en in ruil daarvoor met de locals Ligretto gespeeld (zie foto). -Het werd een wilde avond- Na een heerlijke massage van een Ahka-meid in slaap gevallen om de volgende ochtend nog drie tribes te ontmoeten. Voor de liefhebber, dit waren de Hmong, Lhaoe en Khamo.

Op dit moment zitten we in Luang Nam Tha op doorreis richting de oude hoofdstad van Laos, Luang Prabang waar we morgen hopen aan te komen. Daarna Vang Vien voor rafting of caving.

Leuk dat jullie het allemaal volgen en bedankt voor de reacties tot nu toe! Mocht het nog niet duidelijk zijn, het is hier fantastisch!

Wouter: Thaliland tip Nr 1; Voordat je een tuc-tuc afrekent eerst goed vragen of je echt op je bestemming bent aangkomen. Anders draai je je om en opeens is ie weg?!

Femke: Ik zal de broeken (en Nederlandse baggypants) voor je in de gaten houden! Onthoud die salsalessen een beetje voor me?

Esther: Rita staat wel op het programma, even kijken hoe Vietnam uitpakt met die overstromingen enzo.

1. Simone:
    9 november 2008
    Ha Erik,

Ja goed he, die treinen met kleine bedjes..... Super leuk om je reis zo via internet te volgen.

Groetjes,
    Simone
  2. Astrid Schuringa:
    10 november 2008
    Sawatdee Erik!

Leuk om je verhalen te lezen! Geweldig die foto met de ligritto!

Heel veel plezier in Luang Prabang vond ik zelf heel erg mooi plaatsje vanwege de franse invloeden en bouwstijlen! Je bent niet met de slow boat gegaan? Vang Vieng wordt echt zwaar genieten en is gewoon even alleen maar feest ;-) Het tuben met de buckets cocktails (mmm) en de swings zijn onwijs gaaf helemaal als je met een leuke groep bent en de feestje aan de andere kant van de rivier zijn ook erg leuk. Geloof dat ze om twaalf uur stoppen met de muziek dus je moet er op tijd heen. Lekker bij het kampvuur zitten en een dansje doen jippie! Aaaahhhh ik vond Laos zo leuk en zoveel relaxter en liever dan thai!

Heel veel plezier en lol en genieten van al het mooi's wat je gaat zien!

Liefs As
  3. Harry smith:
    11 november 2008
    Al die mooie exotische namen roepen herinneringen op aan de Vietnam oorlog (mischien moest jij toen nog geboren worden). Gelukkig is kennelijk in Laos niet alles door de Amerikanen platgebombardeerd en is er nog veel ouds te zien. Luang Prabang moet een fantastische oude hoofdstad zijn. Ben benieuwd naar je foto's. Kom je ook in de vlakte der kruiken?

Harry

Harry
  4. Jorinde:
    11 november 2008
    Kijk, ik tref hier een leuke schrijver. Ga zo door zou ik zeggen! Maar niet te veel hè anders zie je zo weinig.
    Groetjes Jorinde
  5. Jasperneli:
    Heeee Erik,
    Leuk van je te lezen (heb via Floris dit blog doorgekregen, maar ga er stiekem van uit dat ik dit wel mocht zien...)

Herkenbaar, zowel in landschap als in jou daarin (met je spellekes, lachen man!!). Ga zo door, wees lief voor Edo en geniet van het landschap (Luang Prabang, Vang Vieng vette shit!) en van het lekkere eten.

Groeten Jasper (en Eli)
  6. Merel:
    He Erik,
    Leuk om jou verhaal ook even te lezen. Ik geloof dat jullie het erg naar zin hebben en ontzettend veel leuke dingen zien en meemaken. Lekker genieten en ook relaxen af en toe! Veel plezier nog!
    Groetjes van Merel
  7. Cyril:
    Laaaaaaaaaaaaaaaaaaaantuz!!!
    Ouwe Pikkebaas, hou je pik de baas! ;-)
    Ik zal nu deel 1 even doorscrollen, checken op vernuftige stijlbloempjes en meer van die shit!

X
  8. Sander:
    12 november 2008
    Erik, zie Edo. (haha)
    Maar goed, Luang Prabang en Vang Vieng is idd vette shait! (zie Jasper N.). Is het al weer 6 jaar geleden dat ik daar rond liep...zucht...
  9. Tom:
    22 november 2008
    Hey erik,

Ook lekker op pad lees ik! Ziet er goed uit!

Wat een tocht zeg, ik heb net een 7uurse tocht over de tongariro vulkaan gedaan: dat was me wel even voldoende, mijn hemel.
    Petje af voor jouw jungletocht.

Keep on going en have fun!

Groetjes tom